Ensin ollaan yhdeksän kuukautta äidin mahassa, sitten synnytään, löydetään varpaat, opitaan kääntymään, ryömimään, konttaamaan, seisomaan, kävelemään. Sitten lapsi meneekin kerhoon tai päiväkotiin.

Sitten onkin iso juttu: eskariin! Kun itse menin eskariin, se oli tosi iso asia. Ekana päivänä muistan, kun kokoonnuttiin eskarin eteen pihalle, jännitti niin paljon! Meidät jaettiin ryhmiin, ja tutustuttiin paikkoihin. Oli lyhyt päivä. Ekana oikeana eskari-päivänä jaettiin tehtäväkirjat. Opeteltiin kirjaimia ja numeroita, syömään haarukalla ja veitsellä, kuukaudet. Kerran meillä oli rinki, jossa kaikki istuttiin. Kun osasi kuukaudet ulkoa, pääsi syömään. Mulla tuli yksi virhe, ja jouduin viimeisenä menemään syömään. Mua harmitti niin paljon, että menin vessaan itkemään. Kerran eskariin tuli nainen Afrikasta. Hän oli varmaan joku vaihto-opiskelija. Hän kertoi meille englanniksi elämästään. Opettaja tulkkasi meille. Se oli jännittävää. Opin eskarissa lukemaan. Olen aina lukenut paljon pienestä lähtien.

Toinen iso juttu oli mennä ekalle luokalle. Se oli vaan niin siistiä! Tuli heti sellainen olo, että vitsi mä oon iso. Kuudesluokka oli kanssa aika jännittävää ja hienoa, koska oltiin koulun vanhimmat. Kyllä sitä oltiin ylpeitä. Ala-asteen päättäjäiset oli haikeat. Me kutoset lauloimme läksiäislaulun koko koululle ja erityisesti opettajille. Juhlan lopuksi meille kutosille laulettiin läksiäislaulu. Saatiin myös ruusut.

Kun menin seiskalle, kaikki muuttui (melkein). Kaikki tytöt oli alkanu meikata ja pukeutua tosi aikuismaisesti. Muistan, kun meikkasin ekoja kertoja, en osannut yhtään. Moni varmaan katsoi pitkään, kun mun silmät oli meikattu ihan mustaksi, hirveet epäsiistit rajaukset, ripsaria sata kerrosta, kunnon pakkelinaama. Kuljin pyörällä kouluun, ja kypärän käyttö oli niin noloa. Matkalla heitin kypärän aina pusikkoon ja hain sen koulun jälkeen sieltä pusikosta. Kerran joku mummo oli löytäny mun kypärän sieltä pusikosta. Kun menin etsimään sitä mun kypärää, niin se mummo tuli kysymään, että etsinkö jotain. Kerroin että mun sisko oli leikkiessä hävittänyt kypäränsä. Sitten mummo meni sisään taloonsa, ja tuli ulos mun kypärä kädessä. Hävetti että olin keksinyt koko jutun. Jälkeenpäin naurattaa koko "kriisi"! :D

Ysillä oltiin taas koulun vanhimpia.

Tällasta tekstiä syntyi nyt.