Minun jouluuni kuuluu rauhoittuminen. Rakastan joulua ja se on paras juhla koko vuodessa. Aloitan valmistelut jo hyvissä ajoin, yleensä elokuussa tekemällä ekat joulukortit. Tänään ostin jouluteippejä kalenterin tuunaukseen ja vanhan ajan tyylisen joulukalenterin, jossa on kuvat. Ja tietenkin joulunpunaisen ja sinisen kynän. Suklaa kuuluu jouluuni myös, ja sitä ostan pitkin joulunalus-aikaa. Nyt on marraskuu ja ensi viikonloppuna me vietetään perheeni kanssa pikkujouluja. Syödään torttuja ja pipareita ja juodaan glögiä. Ja kuunnellaan tietenkin joulumusiikkia. Menen siis ylihuomenna Porvooseen ja olen siellä viisi yötä. Otan mukaan joululehdet, jotta äiti pääsee joulun tunnelmaan. Jouluradio soi varmaan koko ajan, paitsi tietenkin yöllä. Pikkusisko tulee perjantaina, niin on koko porukka koossa. Eli mummi, minä, äiti ja sisko.

Huomenna täytyy pakata, koska keskiviikkona bussi lähtee jo aamulla kello 9.25. Mukaan pakkaan vähän vaatetta, askartelutarvikkeet ja joululehdet. Toivottavasti huominen päivä menisi nopeasti. Kun olen keskiviikkona perillä, syön jotain lounasta ja sitten autan äitiä siivoamisessa. Viedään matot ulos, imuroidaan, pestään lattiat, pyyhitään pölyt ja viedään lehdet keräykseen. Tulee mukava loma.

Huomenna vaihdan lakanat. On ihanaa mennä nukkumaan suihkun raikkaana puhtaisiin lakanoihin. Äiti on ostanut mulle jouluvalot. Ja tarroja. Mulla on sillekkin yllätys askarteluun liittyen. Olen askarrellut tänään muutaman kortin. Siis joulukortin. Vaikka tuntuu, etten ole saanut tänään mitään aikaiseksi. Huomenna voisin käydä kaupassa, mutta toisaalta ei ole mitään ostettavaa. Paitsi deodorantti. Marraskuun lopussa menen Porvooseen shoppailemaan joulujuttuja. Ja farkut ja rintsikat. Mulla on tiedossa jo muutama joululahja. Osan teen osittain itse. Mutta enempää en paljasta. Itse toivon joululahjaksi uudet tyynyt. En muuta. Mulle joúlussa ei ole tärkeintä lahjat, vaan yhdessä olo ja puuhastelu. On mukava leipoa yhdessä porukalla ja kuunnella samalla joulumusiikkia, ja ei ole kiire mihinkään. Illalla voi valvoa myöhään juoden glögiä kynttilän valossa vilttiin kääriytyneenä. Ja tietenkin villasukat jalassa. Ja lumi! Lunta kuuluu olla edes vähäsen, että olisi maa valkoisena. Joulu ei tunnu joululta, jos ei ole lunta. Tykkään myös askarrella erilaisia joulujuttuja, mutta aina teen ikkunaan lumihiutaleita paperista. Ja tänä vuonna laitan ikkunaan valot. Ja sängyn päätyyn.

Mutta tässä taas mun höpinöitä. Mukavaa joulun odotusta kaikille! <3